1. История
„Св. Петка Самарджийска“ е една от малкото средновековни църкви запазени в столицата. Построена е върху основите на римска култова сграда. За пръв път се споменава през XVI век.
Днес тя е паметник на културата, не само заради уникалната си архитектура, но и заради цените си стенописи от XIV, XV, XVII, и XIX век. Стенописите изобразяват библейски сцени чудесата, страданията, погребението и възкресението на Исус Христос.
Църквата е еднокорабна. Сводът и е полуцилиндричен, а в централната абсида е полусфера. Дебелите каменни стени и вътрешния й интериор те прехвърлят в свят, различен от заобикалящия шумен град. Криптата на храма се намира в подхрамово пространство. Открита е вследствие на археологически разкопки правени след Втората световна война. Тя разкрива историческото начало на града. През средновековието този храм е бил патрон на майсторите на седла за коне наричани самари. В храма самарджиите извършвали своите обреди.
2. Архитектура
„Св. Петка Самарджийска“ е противопоставянето на носещите и носените елементи в интериора на църквата, изписали я скоро след построяването й. Те са се постарали да интерпретират тази идея чрез декоративна Архитектурната идея, осъзната и проведена от строителите на църквата та система на стенописите въпреки големите загуби на животописния слой в църквата.
Стенната декорация на православния храм се възприема от съвременниците си като, както казваме днес-едно идейно и композиционно цяло. Това цяло се подчинява на определена програма, чиято цел е да даде образ на всеобхватната християнска идея за Бога, света и човека. Програмата на една стенописна декорация притежава две по същество неразличими страни, които се дефинират като декоративна система и иконографска програма. Но колкото и да си приличат стенописите във всички православни храмове независимо от времето и мястото на създаването им няма два еднакви, всяка църковна декорация е уникална.
3.Значение
Църквата „Света Петка Самарджийска“ се намира в центъра на София, в близост до катедралата „Света Неделя“. Tя е един от малкото действащи средновековни храмове в София.
След археологическото проучване на църквата и цялостното ѝ възстановяване, стенописите са консервирани от художник-реставратора проф. Любен Прашков. Съществува хипотеза, поддържана и от известния български писател Николай Хайтов, че в „Св. Петка Самарджийска“ е погребан Васил Левски Основанията за тези твърдения са проведените археологически разкопки през 1956 година.